Ruszą prace na dworcu PKP

Aktualności
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W najbliższym czasie powinny rozpocząć się prace przy wyburzeniu dotychczasowego i budowie nowego dworca PKP. We środę 8 lipca PKP przekazało plac budowy wykonawcom.

Z tej okazji zorganizowano briefing prasowy przed obecnym budynkiem dworca, w którym wzięli udział: marszałek Jarosław Stawiarski, wicewojewoda Bolesław Gzik, Tomasz Gontarz, zastępca dyrektora w Ministerstwie Infrastruktury, poseł Kazimierz Choma, starosta Andrzej Rolla, burmistrz Wojciech Wilk, radni wojewódzcy, miejscy i powiatowi a także dyrektor Biura Inwestycji PKP SA Szymon Grabowski.

- To jest wielki dzień dla nas, bo ten wiekowy budynek, odchodzi do lamusa, bo będzie nowy budynek, bardziej funkcjonalny, lepiej służący społeczeństwu. Ja się cieszę, że po kilku latach starań, będziemy mieli nowy dworzec. Przypominam sobie swoje "pielgrzymki" m.in. do ministra Andrzeja Adamczyka by wpisać ten dworzec na listę dworców, które będą rewitalizowane - mówił marszałek Jarosław Stawiarski.

Niektórzy żałują, że obecny dworzec zostanie zburzony i powstanie nowy.

- Możemy się spierać, dlaczego tego budynku nie remontujemy, ale nie na tym chyba sztuka polega. My jako mieszkańcy potrzebujemy nowoczesnego dworca, by w dobrych warunkach rozpocząć podróż - przekonywał marszałek.

- Ten budynek straszy swoim wyglądem i od kilkunastu lat jest zamknięty na cztery spusty. Dzięki inwestycji PKP i budowie nowego dworca będzie na nowo otwarty dla podróżnych - mówił Tomasz Gontarz z Ministerstwa Infrastruktury.

- Wyrażam szczere zadowolenie z tego, że rząd Prawa i Sprawiedliwości realizuje te właśnie inwestycję dla państwa, dla miast, szczególnie tych mniejszych - powiedział poseł Kazimierz Choma.

- Ktoś powie, że to tylko dworzec. Ale patrząc na ten, który tu jest i to ile lat na to czekamy to bardzo ważna decyzja. To dobra wiadomość dla osób młodych, które będą mogły z rowerami, z plecakami wyruszyć chociażby na wakacyjne szlaki, ale i dla starszych, którzy w komfortowy sposób będą mogły wyruszyć z Kraśnika w podróż - mówił starosta Andrzej Rolla.

Jak stwierdził dyrektor Biura Inwestycji PKP SA, wykonawca w ciągu najbliższych dni powinien wejść na plac budowy i rozpocząć wyburzanie starego budynku. Do końca roku, jak to jest przewidziane w umowie, inwestycja ma zostać zakończona, a podróżni mają z niej zacząć korzystać z początkiem 2021 roku.

- Warto przy tej okazji podkreślić, że także rozwój kolejowego transportu towarowego jest dla naszego miasta bardzo istotny, bowiem stanowić będzie dodatkowy – wraz z budową drogi ekspresowej S19 i drogi wojewódzkiej 833 (obwodnica północna) - atut dla firm poszukujących nowych terenów i miejscowości do lokowania swoich inwestycji - stwierdził burmistrz Wojciech Wilk.

Jak będzie wyglądał nowy dworzec?

Jego wizualizacje można zobaczyć na górze artykułu. Nowy dworzec to będzie parterowy budynek, który stanowić będą dwie części połączone wiatą. W obiekcie znajdą się: ogrzewana poczekalnia, ogólnodostępna toaleta dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, pomieszczenia gospodarcze i techniczne. Pod wiatą powstanie parking dla rowerów, z 28 stojakami rowerowymi oraz stacją naprawczą rowerów. Przewidziano tam również miejsce na biletomaty, bankomat oraz automat z napojami i słodyczami. Druga część dworca zostanie udostępniona na potrzeby związane z usługami dla podróżnych, w tym z możliwością sprzedaży biletów. Integralną częścią obiektu jest również wieża zegarowa o wysokości około 8 metrów.

Nowy dworzec w Kraśniku zostanie wyposażony w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami: ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz tablice z planami dotykowymi dworca.

Na dworcu zostaną zainstalowane elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów  oraz monitoring.

W obiekcie zostaną będą również zastosowane nowoczesne, proekologiczne rozwiązania techniczne, czyli pompy ciepła, energooszczędne oświetlenie oraz 12 paneli fotowoltaicznych. Cały budynek zostanie wyposażony w system PSIM (Physical Security Information System) nadzorujący m.in. prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów oraz integrujący systemy bezpieczeństwa obiektu.

Budowa nowego dworca w Kraśniku jest realizowana w formule „Projektuj i buduj”. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Helifactor i Merx. Jej koszt to prawie 5 mln zł brutto. Inwestycja pn. „Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa - Dorohusk wraz z dworcem na st. Kraśnik położonym przy linii 68” jest finansowa ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Fotorelację z dzisiejszego briefingu można obejrzeć tutaj.